En tennis- eller golfalbue er en irritationstilstand på hhv. yder- og indersiden af albuen og hvor senerne fra underarmen hæfter – kaldet en epikondylit.  Tennisalbue er langt den hyppigste.

Årsagen skyldes en overbelastning, som kan opdeles i 2 kategorier:

1) Overbelastningstilstande som er periodevise, dvs. en akut overbelastning

• Du har lavet samme bevægelse for meget i en kortere periode, fx hvis du har luget meget i din have, malet lofter eller lignende. Hvis du kan finde frem til en afgrænset ting, der er skyld i overbelastningen, kan du nemmere undgå belastningen og for eksempel dele arbejdet op, så det ikke forværrer overbelastningsskaden.

2) Overbelastningstilstande som skyldes aktiviteter i din hverdag

• Du har i dit arbejde mange ensartede bevægelser. Du har måske ignoreret de begyndende symptomer længe, dine smerter er nu tiltaget og er nærmest uudholdelige. I den situation er det straks sværere, både at konstatere, hvad præcist i din hverdag, der har udløst problemet, men også at komme af med det igen. Hvis årsagen kan findes, kan det kræve en betydelig ændring af de daglige rutiner at slippe af med generne igen.

Symptomerne på tennis- og golfalbue er ofte belastningsrelaterede smerter, karakteriseret ved murrende fornemmelse i albuen på hhv. yder- og indersiden.  Smerterne stråler ofte ned i underarmen mod håndleddet.

Dine dagligdagsfunktioner kan blive påvirket grundet smerte ved f.eks. at skænke og drikke, skære brød, strikke samt smerte ved brug af hånden i forbindelse med løft og vrid.

Ved svære tilfælde opleves hvilesmerter.

Behandlingen består af flere elementer: træningsøvelser, manipulationsbehandling, forskellige former for muskelbehandling herunder shockwave ved indikation, mobilisering samt generelle råd og vejledning.

Golf- og tennisalbue kan behandles dels med behandling direkte på de involverede muskler, men også ved at sikre normal bevægelighed i nakke, skulder, albue og hånd, da nedsat funktion her kan være en medvirkende årsag til, at tilstanden opstår og/eller vedligeholdes.