Brystryggen er den del af ryggen, som strækker sig fra skulderåget til det nederste ribben.
Smerter i brystryggen kan opleves på forskellige måder. Blandt de hyppigste oplevelser er følgende:

• Følelse af at noget er i klemme eller stikker i ryggen
  • Smerter i brystryggen
  • Spændinger under skulderbladet
  • Trækkende fornemmelse fra ryggen mod forsiden af brystkassen
  • Pressen for brystet
  • Smerte ved hoste/nys og dyb indånding

Mange oplever en uklar årsag til debut af smerterne, mens nogle oplever at smerterne i brystryggen startede ved en bestemt bevægelse, løft eller stilling.

Der er mange strukturer i brystryggen som kan forårsage smerterne: leddene, bruskskiverne (diskus) mellem ryghvirvlerne, muskler og sener.

Smerter kan også stamme fra andre strukturer herunder den nederste del af nakken eller de indre organer. Det er derfor vigtigt, at der stilles så præcis en diagnose som muligt før behandling og rådgivning kan igangsættes.

Behandlingen består typisk af manuel behandling herunder maniputationsbehandling, udspænding af muskulatur, instruktion i øvelser og træning samt generelle råd og vejledning for at opnå bedst mulig funktion og livskvalitet.

Alarmkassen

Smerter i brystryggen og brystet kan komme fra hjertet. Hvis du får stærke smerter i brystet, skal du naturligvis straks undersøges hos egen læge, for at finde ud af, om smerten kommer fra hjertet.

Hvis du oplever uforklarlige brystsmerter eller har mistanke om, at der er noget alvorligt galt, bør du straks ringe 112. Spild ikke tid på at prøve at selv-diagnosticere dine symptomer og prøv ikke at overbevise dig selv om, at brystsmerterne forsvinder af sig selv. Ignorér dem ikke!

Du bør altid ringe 112 hvis du oplever:

• Pludselige, trykkende eller strammende brystsmerter.
  • Stærke brystsmerter, der stråler ud i kæben, venstre arm eller mellem skulderbladene.
  • Svimmelhed, kvalme eller øget svedproduktion.
  • Hjertebanken (hvis hjertet “galoperer”).
  • Stakåndethed.
  • Besvimelse/du besvimer.

Ved blodprop i hjertet (akut myokardieinfarkt) tæller hvert minut og en tur på hospitalet kan redde dit liv – eller i det mindste forsikre dig om, at dit helbred er fint, hvis ikke du fejler noget.

Det kan være falsk alarm

En dansk undersøgelse viser, at 13 % af dem, der bliver indlagt med brystsmerter og mistænkes for at have en blodprop i hjertet, i stedet har et lokalt problem i brystryggen. Hellere dog blive undersøgt en gang for meget end én gang for lidt.

Udarbejdet i samråd med kiropraktorguide.dk