En diskusprolaps skyldes en udposning på bruskskiven (diskus) beliggende mellem rygsøjlens hvirvler, som irriterer nerven i lænden, som går ud i benet.

De typiske symptomer ved nerverodspåvirkning i lænden er:

• Oftest smerter i lænden og det ene ben (obs. udstrålingen til benet kan skyldes andre årsager).
  • Smerten kan strække sig fra lænden ud i balden, uden egentlige bensmerter.
  • Smerterne i benet vil ofte være stærkere end i lænden. En diskusprolaps kan give bensmerter uden egentlige lænderygsmerter.
  • Der kan forekomme prikkende/sovende fornemmelser i benet eller en fornemmelse af følelsesløshed.
  • Du kan miste kraft i benet og opleve, at benet virker usikkert eller at en fod er svær at få med, når du går.

Ved nedsat kraft i benene er det vigtigt, at du bliver undersøgt straks hos enten kiropraktoren eller egen læge.

VIGTIGT: Hvis du mister muskelkraft i benet, så det svigter eller du ikke kan løfte tæer eller fødder fra gulvet, skal du undersøges straks! Hvis symptomerne opstår udenfor kiropraktorens eller lægens åbningstider, skal du henvende dig til vagtlægen eller skadestuen.

Sjældne symptomer

I sjældne tilfælde kan diskusprolapsen påvirke nerver til blære og tarm og medføre påvirkning af blære- og tarmkontrol i form af følgende:

• Du kan ikke mærke, du skal på toilettet
  • Du kan ikke komme af med vandet
  • Du har svært ved at holde på tarmluft og afføring.

VIGTIGT: Hvis du oplever disse symptomer, skal du undersøges straks! Hvis symptomerne opstår udenfor kiropraktorens eller lægens åbningstider, skal du henvende dig til vagtlægen eller skadestuen.

Prognose

Med mindre helt særlige forhold taler for det, anbefales en operation ikke for diskusprolaps de første 6-12 uger. De fleste kommer sig uden operation, hvorfor de risici der er ved operation bør undgås. Et dansk forskningsprojekt har vist, at selv blandt patienter med svære symptomer på diskusprolaps blev under 5% henvist til operation.

Behandlingsforløb

Det offentlige giver et særligt højt tilskud til pakkeforløb for behandling af nerverodspåvirkning hos kiropraktoren. Pakkeforløbet består af en grundig førstegangskonsultation, 3 faste status konsultationer og behandlinger mellem disse tilrettelagt efter hver enkelt patients behov.

Pakkeforløbet er med til at give dig ro og tryghed, da du får råd og vejledning samt din kiropraktor holder øje med symptomer og faresignaler. Din kiropraktor vil undervejs også være i kontakt med din læge og kan henvise dig til videreudredning, hvis det bliver nødvendigt.