!!! Vigtig information !!!

Torsdag aften, 12. marts strammede Sundhedsstyrelsen sine retningslinjer.
De opfordrer ikke længere blot til agtpågivenhed i forhold til modtagelse af patienter i kiropraktorpraksis, men til et krav om at aflyse alle patienter, der ikke har et akut og kritisk behov for behandling.
Dette medfører at Kiropraktorcenter Lillebælt ændrer åbningstider og regler for behandling frem til 14 april 2020.

Alle berørte patienter vil hurtigst muligt blive kontaktet med henblik telefonkonsultationer eller udskydelse af aftaler.
** Vi har indtil 14 april 2020 telefonkonsultation for akutte patienter dagligt fra kl. 9.00-12.00 **

Vi beklager meget de gener dette medfører for alle vores patienter. Vi håber, I vil bakke op om Sundhedsstyrelsens retningslinjer, så vi bedst muligt kan komme igennem denne udfordring.

Fakta om kiropraktik

Ved kiropraktorcenter Lillebælt i Middelfart

Kiropraktisk behandling

Kiropraktisk behandling består af flere modaliteter herunder bl.a. manipulation, mobilisering, traktion, bløddelsbehandling og shockwave. Inden behandling påbegyndes optages en sygehistorie og en grundig undersøgelse. Formålet med manipulationsbehandlingen er at øge bevægelighed og funktion af et givent led og reducere smerte.

Ved manipulationsbehandlingen fører behandleren et led et lille stykke længere, end patienten er i stand til ved egen kraft (i en specifik retning). Bevægelsen er generelt lille, hurtig, og særdeles specifik. Herved opstår oftest et hørbart “klik”. Klikket er i sig selv ufarligt, og ikke – som man førhen troede – et udtryk for, at knoglerne “skurrer” mod hinanden. Klikket skyldes, at der kortvarigt opstår et vacuum i ledhulen (mellem ledfladerne i ledkapslen) – hvorved der dannes små luftbobler (gasarter).

Manipulationsbehandling er oftest en smertefri oplevelse.

Deruover består behandlingen også af information og rådgivning samt øvelser og genoptræning.

Kilde: kiropraktorguide.dk

Se videoen, som illustrerer ”knækket”:
Fakta om lydbehandling. Billede af pige der får justeret siddestilling

Vidste du...

At kiropraktorer har særlige pakkeforløb til behandling diskusprolaps i både lænd og nakke?

Billede af rygrad med diskusprolaps. Behandling af ryg og lænd ved Kiropraktorcenter Lillebælt

Kiropraktorer har særlige pakkeforløb til behandling diskusprolaps i både lænd og nakke.

En diskusprolaps er en udposning af båndskivens/diskus bløde kernemateriale, som kan medføre tryk på en nerverod.

De mest almindelige symptomer på en diskusprolaps i lænden er smerter og snurrende fornemmelser i benet eller ballen. Der kan også være et område på benet, hvor du ikke kan mærke så meget, som du normalt kan. Du kan også opleve, at benet ikke er så stærkt, som det plejer at være.

For en prolaps i nakken vil de almindeligste symptomer være smerter og snurrende fornemmelse i armen og ved skulderbladet. Du kan opleve føleforstyrrelser og at armen ej er så stærk som vanligt.

Smerterne vil typisk blive mindre i løbet af nogle uger, og de fleste får det meget bedre i løbet af de første 3 måneder.