Smerter i lænden er den hyppigste form for smerter i muskler og led. Ca. halvdelen af alle voksne vil opleve  at have lændesmerter i løbet af et år.  4 ud af 10 personer søger behandling for lændesmerter.

Lændesmerter defineres som smerter i området fra nederste ribben til overgangen mellem balden og baglåret.  Et hold i lænden (lumbago) giver smerte, stivhed og tit skævhed. Smerterne kan være trykkende, brændende eller murrende.

Mange strukturer i ryggen kan give smerter. F.eks. muskler, led, bruskskiverne mellem ryghvirvler (disse kan give smerter uden der er tale om en diskusprolaps). Det kan være umuligt at finde smerteårsagen, men den mest sandsynlige forklaring er, at det er, en kombination af ovenstående strukturer involveret i en ond cirkel. Dette medfører, at leddene i ryggen ikke kan bevæge sig frit, og det giver smerte. Typiske træk ved lænderygsmerter er:

• Smerte i lænden efter inaktivitet
  • Morgenstivhed og besvær med at komme ud af sengen
  • Skarpe smerter ved aktivitet herunder gang og løb
  • Smerte ved løft
  • Evt. smerter om natten ved lejringsskifte

Årsagen til lændesmerter kan være mange faktorer. Ofte er smerterne kommet i forbindelse med en specifik bevægelse, dårlig siddestilling eller man vågner med smerter. Logisk set vil man sætte rygsmerter i forbindelse med dårlige senge, skæve løft, dårlige arbejdsstillinger, mangel på motion, gentaget ensidigt arbejde, overbelastning og/eller stress. Det kan også komme ud af det blå uden nogen kendt årsag.

Langt de fleste lændesmerter kaldes uspecifikke eller mekaniske lændesmerter. Andre betegnelser som ”hold i lænden”, lumbago, hekseskud eller låsning i lænden bliver også flittigt brugt. Betegnelserne betyder det samme: at man har udelukket diskusprolaps eller anden alvorlig sygdom (herunder gigtsygdomme) som årsag til smerterne.

Behandlingen består typisk af manipulationsbehandling, manuel behandling og udspænding af muskulatur, instruktion i øvelser og træning samt rådgivning om hvordan du skal forholde dig for at blive smertefri.

Udarbejdet i samråd med kiropraktorguide.dk