Nakkesmerter beskrives som smerter, der strækker sig fra undersiden af kraniekanten og ned til det øverste af skulderpartiet. Cirka halvdelen af alle voksne har eller vil opleve nakkesmerter i deres levetid. Hver femte søger behandling for deres nakkesmerter.

Akutte nakkesmerter

Akutte nakkesmerter kan have en klar og tydelig årsag som f.eks. at have været udsat for en ulykke. Nogle kan også få nakkesmerter ved et ”forkert” drej med nakken/hovedet. Nogle oplever også have vågne med nakkesmerter efter at have ligget forkert om natten.
Smerterne kan også komme som en akut smertefølelse efter længere tids over belastning, f.eks. arbejde foran en computer i længere tid i en dårlig arbejdsstilling eller ved forskellige gentagende bevægelser. Nogle oplever muskelspændinger i nakken inden smerterne udløses.

Stress og eller negativ psykisk påvirkning kan også øge risikoen for at få nakkesmerter.

Symptomerne på nakkesmerter kan være stivhed i nakken, og du har svært ved at dreje hovedet eller at du føler hovedet ”sidder skævt”

Nogle kan også føle sig svimmel samtidige med at have nakkesmerter.
Man kan også i forbindelse med nakkesmerter have smerter der stråler ned i ryggen, omkring skulderbladet, ud i skulder, arm eller fingre (link prolaps?). Dette kan skyldes påvirkning af nerven, der forsyner disse områder eller refereret smerte fra muskler og led.

Tilbagevendende eller kroniske nakkesmerter

Langvarige nakkesmerter kaldes ofte kroniske. Kroniske betyder i denne sammenhæng, at smerterne har været til stedet i minimum 3 måneder og betyder ikke at man nødvendigvis skal leve med dem resten af livet. Smerter som har værst tilstede i længere til kan nemlig godt ændre sig og forsvinde helt.
Årsagen til langvarige nakkesmerter kan være mange. De kan være startet som akutte nakkesmerter, som kan blive hængende, hvis de ikke bliver behandlet.
I andre tilfælde kan det skyldes længere tids overbelastning af nakkens muskler og led f.eks. ved kontorarbejde eller gentagende bevægelser af nakke og skulder.

Andre gange kan det være svært at huske hvordan nakkesmerterne er opstået eller om der overhovedet er en kendt årsag. I enkelte tilfælde kan smerterne skyldes en ændring af nakkens normale struktur, fx slidgigt i nakken.
Symptomerne kan optræde som smerter og ømhed i nakkens muskler, nedsat bevægelse af nakken, træthed, snurren og prikken i armen eller hovedpine som stammer fra smerter i nakken som typisk vil sidde i baghovedet, bag ørene, i tindingen og/eller omkring det ene øje.