Som de fleste andre led i kroppen består skulderleddet af knogle, muskler, sener, ledbånd og slimsække. Disse strukturer kan hver især give smerter, men ofte er det et samspil mellem strukturerne som kan give anledning til smerter.

Ved akutte skulderskader, som opstår ved et løft evt. med vægt eller en forkert bevægelse af skulderen kan man risikere at der sker en overrivning af en sene. Jo ældre man er, jo større risiko er der for overrivning af sener i arm eller skulder.
Ved fald på strakt arm kan der også være risiko for at skulderne går af led.

Skuldersmerter, overbelastning (ikke pludselig opstået smerter)
Smerter i skulderen som ikke er opstået pludseligt, men er kommet over tid og gradvist er taget til i smerte kan skylde en overbelastning. Overbelastning i skulderen kan have mange forskellige årsager. Stramme muskler og led, ledbånd -og kapsel. Disse strukturer kan således ikke fungere optimalt og kan give uhensigtsmæssig belastning.
Ofte kan man ikke komme med en præcis forklaring på hvorfor smerterne er opstået og som oftest er problemet opstået over længere tid.
Ens holdning har stor betydning for brugen af skulderen og kan være en medvirkende forklaring på smerterne i skulderen.

Symptomer

Murrende eller stikkende smerte/fornemmelse fra skulderen, som kan trække op mod nakken, ned i armen eller om i ryggen
Kraftige smerter fra skulder og arm
Problemer med at løfte armen frem fra kroppen, ud til siden eller over hovedet.
Smerter ved at ligge på den symptomgivende side, tage en trøje over hovedet, tage hånden om på ryggen eller have hånden i lommen.

Udredning i klinikken

En skulderdiagnose stilles på baggrund af en undersøgelse som tager udgangspunkt i sygehistorien og symptomerne samt relevante kliniske test, der er med til at afdække, hvor en mulig skade er lokaliseret.

Behandling

Målet med behandlingen af skuldersmerter er at genoprette normal funktion af skulderen og smertelindre. I behandlingen af skuldersmerter ved kiropraktor indgår forskellige behandlingsformer som manipulation, muskelbehandling samt træningsøvelser og råd og vejledning.
Da træning og genoptræning af en skulder er en stor medvirkende faktor for at få det bedre i skulderen, vil behandling af skuldersmerter ofte/i nogle tilfælde være et tværfagligt forløb mellem kiropraktoren og fysioterapeuten.
Et skulderproblem kan tage lang tid før skaden er helet, trods den korrekte behandling. Det kan blive et længere behandlingsforløb, men manuel behandling og træningsvejledning. De fleste oplever, at skuldersmerterne bliver bedre i løbet af de første uger efter behandling er opstartet, men det er ikke unormalt at kunne opleve genere nogle måneder.