Lumbal spinalstenose

De typiske symptomer ved lumbal spinalstenose er bensmerter, som typisk kommer, når du går eller stå – til enten det ene eller begge ben. Smerterne bliver ofte beskrevet som føleforstyrrelser eller en fornemmelse af at have tunge ben. Nogle har også ondt i lænderyggen – men ikke alle. De fleste oplever, at smerterne lindres eller forsvinder ved at sætte sig ned eller bukke/læne sig forover. Lindringen kommer fordi, der ved disse bevægelser, bliver gjort bedre plads til nerverne. De fleste med spinalstenose kan cykle uden bensmerter.

Hvad sker der i lænden?

Spinal stenose kaldes for rygmarvsforsnævring.  Det kan opstå ved aldersbetingede forandringer i lænderyggen, som i nogle tilfælde kan gøre pladsen i rygmarvskanalen mindre.  Dette medfører, at der bliver mindre plads til de nerver, der forsyner benene, og dermed medfører smerter i benene ved gang eller stand.

Behandling

Første del af behandlingen omhandler råd og vejledning omkring din gældende situation. Efterfølgende består behandlingen af manuel behandling, råd og vejledning evt. øvelser for at træne ryggen/lænden. Behandlingen kan hjælpe med at gøre smerterne mindre og hjælpe dig med bedre bevægelighed. Tilstanden kan ikke helbredes ved konservativ behandling, men kan i mange tilfælde lindres med god effekt. Dette forøger dit aktivitetsniveau og forbedrer din livskvalitet.

Behandlingsforløb

Det offentlige giver et særligt højt tilskud til pakkeforløb for behandling af nerverodspåvirkning hos kiropraktoren. Pakkeforløbet består af en grundig førstegangskonsultation, 2 faste statuskonsultationer og behandlinger mellem disse tilrettelagt efter hver enkelt patients behov.

Pakkeforløbet med til at give dig ro og tryghed, da du får råd og vejledning samt at din kiropraktor holder øje med symptomer og faresignaler. Din kiropraktor vil undervejs også være i kontakt med din læge og kan henvise dig til videre udredning, hvis det bliver nødvendigt.